Takavuosina
naurettiin ilmoitukselle jonkun yhtiön ”palvelukseen halutaan” sivuilta:
”Ekonomi, merkonomi, tai muu reipas nuori mies…” Tittelit ovat ehkä voineet
muuttua vuosien mittaan…
Tämä vitsi pyörii
monesti mielessäni, kun katselen tiettyjen matkanjärjestäjien vaatimuksia ns. oppaiksi täällä
saarivaltakunnassa.
Nyt kun syksy
koittaa ja talvisesonki alkaa, saariston suurimmille turistisaarille tulee pohjoismaista paljon nuoria
”oppaita” eri matkanjärjestäjille. He tulevat usein vain yhden sesongin ajaksi,
eivät tavallisesti tunne saarta/saaristoa tai puhu espanjaa.
Opaskokeita varten järjestetään myös erityisiä valmistavia kursseja |
Voi olla, että jo
viikon päästä joku heistä saa lähteä ”oppaaksi” paperille kirjoitettu
reittiteksti mukanaan. Vuosien mittaan tapasin luonnollisesti useita vastatulleita.
Joissain tapauksissa heillä ei ollut aavistustakaan missä oltiin menossa.
Joskus me ”vanhemmat” jouduimme jopa lohduttamaan itkeviä nuoria, jotka
asiakkaat olivat haukkuneet pystyyn osaamattomuuden takia. Kuitenkaan ”syy” ei
ole heidän, vaan matkanjärjestäjän, joka lähettää heidät matkaan.
Olen jopa kokenut
tilanteen, että olen istunut kotona odottamassa vahvistusoittoa tehtyyn varaukseen joltain matkanjärjestäjältä ja kuullut sitten, että esim. La Gomeran reissulle oli
lähetty nuori opas, joka ei ollut koskaan käynyt saarelle.
Asiakas maksaa
saman hinnan reissustaan olipa mukana koulutettu ja virallinen turistiopas tai
saarelle vastatullut
Ei-auktorisoiduista
oppaista voidaan tehdä ilmoitus. Guardia Civil voi pysäyttää bussin, tarkistaa
”oppaan” paperit, ja jolleivat ne täytä vaatimuksia opas saa poistua bussista
ja maksaa sakot. Myös matkanjärjestäjää sakotetaan.
La Gomeran
satamaan tultaessa esimerkiksi Guardia Civil katsoo hyvin tarkkaan onko
oppailla ”nauha” kaulassa, tai voivatko he näyttää opaskortin tai luvan toimia
oppaina tämän retken aikana. Tätä kontrollia on tehostettu entisestään, totesi La Gomeran turistikysymyksistä vastaava poliitikko La Gomeraa koskevalla erikoiskurssilla .
Lanzarotella
sakotettiin ei-laillista opasta 3.000 €.
Tenerifellä en
ole kuullut vastaavasta, mutta olen joskus ollut tilanteessa, missä Guardia Civil
pysäytti bussin.
Sen sijaan olen
kuullut Teiden kansallispuistossa työskentelevältä henkilökunnalta, että
alueella on usein ryhmiä, joiden ”opas” tuntuu puhuvan ”omiaan”.
Ketkä ovat ”oikeita” paikallisopppaita
Virallisen
Kanariansaarten paikallisoppaalla on monia “laatuvaatimuksia”. Hänen on oltava
jonkun EU-maan kansalainen, omattava akateeminen loppututkinto, osattava
espanjaa ja sen lisäksi ainakin yhtä ”turistikieltä”. Niissä tapauksissa,
jolloin hän ei ole EU-kansalainen, hänen on oltava rekisteröity Espanjassa
asuvana. Hänen on suoritettava Kanarian saaristohallituksen järjestämä koe, josta
osa on kirjallinen ja osa suullinen. Toinen vaihtoehto on, että hänellä on
usean vuoden mittainen turismialan erityiskoulutus.
Kokeiden aikana opaskokelaan on vastattava kysymyksiin, jotka voivat koskea:
- Opasetiikkaa.
- Erilaisia turismiin liittyviä lakeja ja asetuksia.
- Saariston ilmastoa, maantiedettä, kasvillisuusvyöhykkeitä, kasvillisuutta, eläimistöä.
- Historiaa ja esihistoriaa.
- Taidehistoriaa, kuten kirjallisuutta, arkkitehtuuria, maalaustaidetta, kuvanveistoa.
- Kanarialaisia perinteitä.
Saaristossa ei ole järjestetty opaskokeita useina vuosina. Nyt syksyllä 2013 järjestettiin. Kokelaitten joukossa ei ole yhtään suomenkielistä, eikä yhtään "skandinaavia". Suurin osa yrittäjistä on venäläisiä.
Kuva on Portugalista: Bussin ikkunassa on teksti, jossa todetaan, että retkellä on mukana virallinen opas. Tähän pyrkivät myös paikalliset opasliittot. |
Opasta koskevissa määräyksissä sanotaan mm. että ns. BIC ( /Bien interés cultural) eli kulttuurikohteisiin saavat ainoastaan auktorisoidut oppaat vetää ryhmiä. (Luettelo BIC kohteistaTenerifellä. Sivulta pääsee myös muiden saarten kohteisiin.). Näitä kohteita ovat mm. Masca (kolme BIC kohdetta) ja La Laguna ( 22 BIC kohdetta).
Oppaan on koko ajan uudistettava tietojaan. Tässä Maiju La Gomeran saarihallinon kurssilla |
Vuoden 2013 aikana on järjestetty koulutusta ja kokeita, joiden tarkoitus on nostaa jo oppaina toimivien ja hyväksyttyjen oppaiden tasoa, esim. Puerto de la Cruzissa ja La Gomeralla.
Tällä hetkellä esim Tenerifellä ja La Gomeralla on aktiivisesti toimivia, auktorisoituja
suomenkielisiä oppaita kaksi ja skandinaaveja kaksi. Gran Canarialta löytyi yksi auktorisoitu suomenkielinen opas. Joten... suurin osa
oppaista, jotka pohjoismainen turisti tapaa kierroksillaan, on auktorisoimatonta
väkeä.
”Saaren parhaat retket”
Turistialueilla
kiertäessäni, Tenerifellä ja Gran Canarialla, olen törmännyt muurien ja aitojen
päällä lojuviin mainoslehtisiin, jotka kertovat yhtiöistä, jotka tarjoavat mm. ”saaren parhaat retket”. Nämä retket ovat usein ”ilmaisia”, tai maksavat hyvin
vähän. Jos tälläiselle retkelle lähtee, on myös syytä tarkistaa onko yrityksellä vakuutus matkustajille mahdollisen onnettomuuden varalta. Olen myös todennut, että heidän saariesitteessään on useita, jopa pahojakin virheitä.
Utelias kun olen,
olen käynyt kahden eri yrityksen järjestämillä reissuilla. Kummallakin
reissulla suurin osa ajasta käytettiin tuote-esittelyyn. Halvat hinnat
houkuttelivat asiakkaita, jotka näyttivät sijoittavan suuret rahat
esitellyihin tuotteisiin. Nämä reissut
ovat ”halpoja”, koska tuotteet tuottavat.
Tuote-esittelyn
sisältöön en puutu. Se toinen osa, jossa turisteille kerrotaan saaresta, sen
sijaan on asia, josta minulla voi olla mielipiteitä. Ensimmäinen retki oli
ruotsinkielinen. Matkan aikana nuori, aivan hiljattain Pohjois-Ruotsista tullut
nuori vaalea neito, luki asioita paperista, ilman, että niitä voi millään
tavalla liittää juuri siihen paikkaan missä olimme. Tekstissä oli useita,
pahojakin asiavirheitä.
Toisen matkan
tein suomalaisten kanssa. Oppaalla ei ollut paperia. Hänen asiatietonsa eivät
olleet kovin syvälliset, mutta hän osasi kertoa vitsejä ja matkustajilla oli
hauskaa...
Jos joku haluaa kunnollista tietoa saaresta, hänen on oltava valmis maksamaan. Nämä matkat eivät käsitykseni mukaan ole suunniteltuja esittelemään saarta, vaan myymään mahdollisimman paljon. "Halpuus" voi toimia houkutuksena. Kukaan ei voi odottaa todellista laatua muutaman lantin tuotteelta.
Jos joku haluaa kunnollista tietoa saaresta, hänen on oltava valmis maksamaan. Nämä matkat eivät käsitykseni mukaan ole suunniteltuja esittelemään saarta, vaan myymään mahdollisimman paljon. "Halpuus" voi toimia houkutuksena. Kukaan ei voi odottaa todellista laatua muutaman lantin tuotteelta.
Joten
Jos saatte
matkanjärjestäjien kierrokselle mukaanne oppaan, jolla on virallisen paikallisoppaan
kortti esillä (lakisääteinen), niin voitte olla onnellisia. Ja voitte luottaa
siihen tietoon, minkä ko, opas jakaa matkan aikana. Muiden suhteen on mielestäni
syytä olla hieman varovainen. Heidän papereissaan on toivottavasti oikeiksi
tarkistettuja asioita, mutta he eivät ehkä jaa mitään syvällisempää tietoa, tai
tiedä tarkalleen, ainakaan sesongin alkuvaiheessa, missä juuri sillä hetkellä
ollaan menossa.
Turistioppaasta maailmanlaajuisesti
EN 15565 2008 Standard for the
Training and Qualification of Tourist Guides...
WFTGA supports EN15565 2008, Training
and Qualification of Tourist Guides in Europe
EN 13809 2003 which became ENISO
18513 2003 was adopted by WFTGA the 10th Convention, Dunblane, Scotland 2003.
Maailman turistioppaiden liiton logo. Virallisilla paikallisoppailla on tämä merkki nauhassaan |
A person
who guides visitors in the language of their choice and interprets the cultural
and natural heritage of an area which person normally possesses an
area-specific qualification usually issued and/or recognized by the appropriate
authority.
Toivottavasti
viihdytte
Lokakuu 2013 © Gracia Penttinen. Artikkelin vapaa jakaminen on sallittu, niin kauan kuin sen teksti säilytetään kokonaisuudessaan ja sisältöä muuttamatta, ja jos sen kirjoittaja - Gracia Penttinen - ja tämä blogisivu mainitaan
3 kommentarer:
On nautinto jos retkellä on "oikea" opas, hänen kerrontansa paikoista joissa liikutaan on mielenkiintoista kuunneltavaa. Ero johonkin natkanjärjestäjän oppaaseen on valtava. Retken nautinnosta on suurin osa hyvän, asiansa osaavan oppaan ansiota!
Puerto de la Cruzissa törmäsin tähän ilmiöön toisesta näkökulmasta. Saksalaiset yksityisyrittäjät mainostavat kovasti retkiä eri puolille saarta. Retket ovat halpoja. Jujuna on se, että kuljetukset tapahtuvat paikallisen liikennelaitoksen TITSA:n normaaleilla vuoroilla. Kuka tahansa saa tietysti nousta bussiin, mutta lopputuloksen voi jokainen arvata, kun normaaliin bussivuoroon nousee 50 hengen ryhmä. Eräänkin kerran bussi ajoi niin täynnä, että pysäkeiltä ei voitu enää ottaa uusia matkustajia. Kuulin, että ongelmia on erityisesti Mascan vuoroilla, sillä kapean tien vuoksi sinne liikennöidään normaalia pienemmillä busseilla. Mielestäni menettely on röyhkeää muita matkustajia kohtaan. Asiallista olisi, että jos kerää näin ison ryhmän, siitä pitäisi sopia liikennelaitoksen kanssa etukäteen.
Tuo juttu, mistä puhut Sakari, on todella olemassa. Olen kuullut siitä mm. henkilöiltä, jotka eivät ole mahtuneet busseihin esim. Anagan pysäkeillä, koska bussi on jo ollut täynnä saksalaisia. Vuorja ei ole kovin monta päivässä, joten taksi on jäljellejäävä vaihtoehto päästä pois. Titsalla on ollut tarjolla mahdollisuus varata busseja. En tiedä ovatko nämä "oppaat" edes ajatelleet sitä. Titsan pitäisi olla tietoinen ko. asiasta ja tehdä jotain muidenkin matkustajien hyväksi kuin vain saksalaisten halvalla liikkuvien ryhmien. Esim. kieltää suurten ryhmien mukaan tulo, jos ei ole varattu etukäteen.
Ongelma on varmaan myös joskus päästä Las Cañadakseen. Sinnehän menee vain yksi vuoro Puertosta ja yksi etelästä päivittäin. Nämä edellämainitut matkailjat panostavat "halpaan - Yrittäjiä on monenlaisia... Tietysti yksityishenkilönä ei ehkä huomioi esim. kaikkia suuria venäläisiä "perheitä", jotka saattavat tulla monen auton karavaanina katsomaan paikkoja, esim. Las Cañadas del Teiden kansallispuistoon (kertovat puiston oppaat)...Nämä matkustjat panostavat kuulemani mukaan hyvinkin kalliiseen...
Skicka en kommentar