Socorron Neitsyt |
”Candelarian Neitsyt ja
Socorron Neitsyt ovat yksi ja sama” -
olen lukenut ja myös kuullut sanottavan.
Samaa on se, että niillä molemmilla
on sama ”esineitsyt”, joka löytyi Chimisayn eli nykyisen Socorron rannalta Güimarin
laaksossa joskus 1390 luvulla. Guancheiksi pukeutuneet laaksolaiset juhlivat
kumpaankin Neitsyttä, mutta eri päivinä ja eri paikoissa. Myös ”guanchit” kuuluvat eri järjestöihin.
Tutkiessani ja ihmetellessäni tätä historiaa ja nykyistä juhlimiskäytäntöä
olen toivonut, että joku tai jotkut olisivat tehneet usean tiedealan edustajien
yhteistyötutkimuksen. Ne jutut, joita olen tavannut, ovat mielestäni kovasti
paikallisen uskontonäkemyksen värittämiä ja tulkitsemia. Asiasta on tekstiä
paljon netissä, lähinnä kirkollista tekstiä. Vuosilukuja on vaikea löytää.
Ilmestymista kuvaava taulu Chinguaron kappelista |
Ja kuitenkin alkuperäinen, se ihan ensimmäinen naishahmo, joka löytyi sieltä
rannalta, oli historioiden mukaan guanchien palvoma Chaxiraxi, pakanallinen
palvontakohde, äitihahmo, joka oli näille entisille saarelaisille ”Taivaan ja
maan kannattaja (paikallaanpitäjä)”
Vielä vanhemmat juuret
Ainakin kaksi tohtoria, José Barrios
García ja Ignacio Reyes García,
ovat nähneet alkuperäisessä palvontakohteessa hahmon, jonka juuret ovat kaukana
Egyptissä, Isis jumalattaressa. Palvonta saapui heidän tutkimustensa mukaan vähitellen KanarianSaarille
afrikkalaisten berberitaustaisten asuttajien mukana. Tähän palvontaan kuului myös
Canopus tähden kultti ja siihen
liittyvä tähtikalenteri. Heidän käsityksensä mukaan Canopus oli taivaan tärkein
tähti ja kaikkien muiden tähtien äiti. Tämä eteläisen tähtitaivaan tähti näkyy
tiettyinä aikoina vuodesta myös KanarianSaarilla.
Chinguaron luola |
Alkuperäinen neitsythahmo löytyi siis Chimisaysta, mikä nykyään tunnetaan Socorron
rantana, ja mistä se kuljetettiin paikallisen ruhtinaan hoviin, Chinguaron
luolaan, kerrotaan. Vasta useiden vuosikymmenien jälkeen eräs kristinuskoon kääntynyt
guanchi kertoi kysymyksessä olevan Neitsyt Marian, Jeesuksen äidin. Hahmo siirrettin Achbinicon luolaan Candelarian rannalle.
Näin pakanallinen palvonta siirtyi vähitellen katolisen kirkon dogmien säätämään
muotoon.
Vuonna 1594 espanjalaisten valloittajien mukana tullut munkki Alonso de Espinosa, kirjasi tarinat
talteen. Nämä hänen tarinansa ovat sitten toimineet tiedonlähteinä eri
tulkinnoille ja myöhemmille historiankirjoittajille.
Neitsyen ilmestyminen guancheille. muraalimaalaus Socorrossa lähellä Neitsyen kenttää |
Güimar ja Candelaria yhdessä
ja erikseen
Güimarin laakso, ja siinä nykyään sijaitsevat kunnat Güimar, Candelaria ja
Arafo olivat kauan yksi ja ainoa. Kirkollisesti ne kuuluivat aluksi La
Lagunalle. Vähitellen, kun väkeä alkoi olla enemmän, alueet muodostivat kukin oman
kuntansa.
Silloin kun Neitsythahmo säiltytettiin Güimarin Chinguarossa, se oli laakson
hallinnollinen keskus. Sen sijaan ns. uskonnollinen keskus oli nykyisen
Candelarian basilikan vieressä sijaitseva Achbinicon
luola, joka nykyään tunnetaan San Blasin
nimellä.
Tämän portin alta pyhiinveltajat siirtyvät ikiaikaiselle pyhiinvaelluspoluttle |
Kunnat eroitettiin toisistaan 1700-luvun lopulla. Näin Neitsyen
sijoituspaikka jäi Candelariaan ja löytymispaikka Güimariin. Sen lisäksi
Candelarian Neitsyestä oli jo vuonna 1559 tehty paavin päätöksellä koko
saariston suojelusneitsyt. Pohja tietylle ristiriidalle oli luotu.
Candelarian Neitsyttä juhlitaan helmikuun 2. päivä, kynttilän päivänä, joka on kirkollisen kalenterin mukaan Neitsyt Marian puhdistuspäivä (40 päivää synnytyksen jälkeen) ja
elokuun 15. päivänä, joka on samalla Neitsyt Marian taivaaseenastumispäivä. Näinä päivinä Canopus tähti on myös näkyvissä
KanarianSaarilla.
Socorron neitsyen juhla 7. – 8. syyskuuta liittyy Neitsyt Marian syntymäpäivään. Socorron Neitsyttä on tosin
aikaisemmin juhlittu mm. 25.12. mutta juhlaa jouduttiin sateiden vuoksi siirtämään.
Syyskuun päivät ovat vakiintuneet juhlapäivät.
Socorron kappeli odottaa tulijoita |
Vuoden 2014 kulkueessa laskettiin olevan yli 100.000 pyhiinvaeltajaa. Güímarin kunnan väkiluku on on alle 20.000 henkilöä, joten Socorron Neitsyt on vetänyt puoleensa muitakin kuin güimarilaisia.
Vaikka saaren uskonnolliset hahmot silloin tällöin viedään tapaamaan toisiaan,
en ole huomannut, että nämä kaksi ”samaa” ja sen lisäksi naapurikuntien asukkaita, olisivat koskaan käyneet toisissaan.
Socorron Neitsyt
Kuuntelin pari vuotta sitten taidehistorian professorin Carmen Milagros Gonzaléz Chávezin
esitelmää Socorron Neitsyestä.
Neitsyt on päässyt lepäämäán kappeliin |
Socorron Neitsyen alkuperäinen hahmo on puuveistos, joka on maalattu. Sen valmistumisajankohdaksi arvellaan vuosia 1630-1680. Se oli aluksi
idealtaan ”Virgen de Misericordía”. Eli ”armon neitsyt”, joka kiersi paljon eri
paikoissa 1500-luvun lopulla. Muita saman ajan neitsyitä ovat Santa Úrsulan
kirkossa oleva Neitsythahmo ja Puerto de La Cruzin Virgen de Peña de Francia
kirkon neitsythahmo.
Socorron Neitsyen punainen puku on alkuperäinen puinen. Puvun koristeina olevat punaiset ruusut ovat Neitsyn Marian symbooli. Puvussa olevat kirjaimet ovat tulkittu muistuttavan Korkean veisun Herran laulusta.
Socorron Neitsyen punainen puku on alkuperäinen puinen. Puvun koristeina olevat punaiset ruusut ovat Neitsyn Marian symbooli. Puvussa olevat kirjaimet ovat tulkittu muistuttavan Korkean veisun Herran laulusta.
Neitsyen käsivarrella oleva poikalapsi on myöhemmältä ajalta kuin itse Neitsyt, eli 1700-luvulta. Pojan kädessään pitämä kyyhkynen
symbolisoi ”maailman valoa” ja tukea sille valolle, jota Neitsyen kädessään pitämä kynttilä tarjoaa.
Neitsythahmon tekijästä ei Gonzalezin mukaan ole varmuutta.
Socrron Neitsyttä säilytettiin Socorron kappelissa 1800-luvulle, jonka jälkeen hänet siirrettiin San Pedron / Pyhän Pietarin kirkoon Güímarissa. Hänestä tuli Güirmarin kaupungin suojelija ja ikuinen kunniapormestari vuonna 2008. Samana vuonna hänet kruunattiin kirkollisesti Jeesuksen äidiksi..Tämän kruunauksen kautta Socorron Neitsyt kuuluu mariaanisen kultin piiriin. Yleensä siihen lasketaan eri saarien suojelyneitsyet..
Socrron Neitsyttä säilytettiin Socorron kappelissa 1800-luvulle, jonka jälkeen hänet siirrettiin San Pedron / Pyhän Pietarin kirkoon Güímarissa. Hänestä tuli Güirmarin kaupungin suojelija ja ikuinen kunniapormestari vuonna 2008. Samana vuonna hänet kruunattiin kirkollisesti Jeesuksen äidiksi..Tämän kruunauksen kautta Socorron Neitsyt kuuluu mariaanisen kultin piiriin. Yleensä siihen lasketaan eri saarien suojelyneitsyet..
Socorron kappeli
Tämän Socorron Neitsyen kantamisen kohde sijaitsee Socorron historiallisessa
kylässä lähellä Chimisayn rantaa, missä Candelarian
alkuperäinen Neitsyt ilmestyi guanchipaimenille
Kappeli (Ermita de Socorro) valmistui vuoden 1510 alussa, jolloin se oli Güimarin ensimmäinen. Samanaikaisesti siellä aloitettiin Socorron Neitsyen palvonta (Candelarian Neitsyt oli jo Candelariassa). Kappeli on vuosisatojen aikana ehtinyt mekein raunioitua useamman kerran. Siinä on tehty useita korjauksia ja
kunnostuksia sen olemassaolonaikana. Kappelia käytettiin vuosien 1810-1811 aikana keltakuumepotilaiden eristyssairaalana.
Kappeli on jaettu kahteen laivaan. Jokaisella perheellä oli jossain vaiheessa omat istuimensa. Kappelin oikeanpuoleinen laiva oli tila, jossa voitiin tarvittaessa yöpyä. Tässä laivassa on nykyään Candelarian kirkon entinen kunnostettu alttarikaappi. Kappelin nykyinen alttaritaulu on güimarilaisin taiteilija Javier Eloy Campos Torresin maalaama. Socorron kappeli - Ermita de Socorro - on nykyään kulttuurikeskus ja se on luokiteltu historialliseksi muistomerkiksi. Kappelin huolenpito kuuluu perinteisesti erityiselle ”hovimestarille ((Mayordomo)
Kappeli on jaettu kahteen laivaan. Jokaisella perheellä oli jossain vaiheessa omat istuimensa. Kappelin oikeanpuoleinen laiva oli tila, jossa voitiin tarvittaessa yöpyä. Tässä laivassa on nykyään Candelarian kirkon entinen kunnostettu alttarikaappi. Kappelin nykyinen alttaritaulu on güimarilaisin taiteilija Javier Eloy Campos Torresin maalaama. Socorron kappeli - Ermita de Socorro - on nykyään kulttuurikeskus ja se on luokiteltu historialliseksi muistomerkiksi. Kappelin huolenpito kuuluu perinteisesti erityiselle ”hovimestarille ((Mayordomo)
Liput kertovat Neitsyen reitistä. Tässä ne liehuvat moottorien ylittävällä sillalla |
Käveltävä reitti on historiallinen pyhiinvaellusreitti. Sitä
pitkin vaellettiin aikoinaan alkuperäisväsestön laitumelta toiselle. Nykyään
reittiä varjostaa Güímarin teollisuusalue. Sen viereisellä osalla reitti kulkee
rauhoitetussa maastossa. Laakson asukkaiden vaatimuksista alue julistettiin
kulttuurimuistomerkiksi.
Silloin kun Neitsyt saapuu Güimarissa reitillä paikkaan, joka tunnetaan
nimellä Asomado, ”guanchit” ottavat sen vastaan ja kantavat Socoroon.
Socorroon johtavaa tietä reunustavat muurit ja kivet ovat maalattu
valkoisiksi Ehkä tässä tavassa säilytetään muisto siitä, että löytymisranta
Chimisay oli entinen valkoisten kivien louhimispaikka
Tämän meren välittömässä läheisyydessä sijaitseva ranta ”Charco de Socorro”
tunnettiin nimellä Chimisay. Kentällä näytellään Socorron Neitsyen juhlan
yhteydessä tarina Neitsyen löytymisestä. Neitsyen löytymiskenttä julistettiin
kulttuuriomaisuudeksi ja muistomerkiksi vuonna 1996.
Tärkeitä kenttään liittyviä pisteitä ovat:
Puuristi, joka sijaitsee yksinkertaisella
alttarilla. Neitsyt ilmestyi tällä paikalla. Socorron juhlien yhteydessä
neitsyt sijoitetaan alttarille ”katsomaan” näytelmää löytymisestään.
Muurilla ympäröity kaivo |
Pikkukappeli mäen päällá |
Kentän läheisyydessä on vielä jäljellä joitain luola-asuntoja. Ne
muistuttavat ajasta, jolloin niitä oli enemmän ja Socorron neitsyen juhlijat
nukkuivat niissä.
Monet nykyiset asunnot Socorossa ovat käytössä ainoastaan Neitsyen juhlien
yhteyssä.
Neitsyt kannetaan kirkosta syyskuun 7. päivän aamuna klo 06.00. Papit ja
väkijoukko lähtevät matkaan Neitsyen pasodoblemusiikin saattamina.
Pyhiinvaeltajat kantavat mukanaan, kädessään tai hatussaan, basilikan tai/ja
rosmariinin oksia Matkan varrella
soitetaan ja lauletaan tätä Miguel
Castillon Socorron neitsyelle säveltämää pasodoblea. Sen sanoittaja on
güimarilainen runoilija Pedro Guerra
Cabrera joka oli aikoinaan ollut
kaupungin pormestari ja Kanarian parlamentin presidentti
Erityinen lapsiryhmä tanssii Neitsyelle ”nauhatanssia” tajarasten tahdissa.
Saman päivän iltapäivänä näytellään sitten ”neitsyen löytämisnäytelmä”
Socorron rannalla.
Ne jotka pystyvät jäämään yöksi Socorroon jäävät sinne.
Socorron Neitsyelle ja pyhiinvaeltajille omistettu muistomerkki
Syyskuu 2014; © Gracia Penttinen. Artikkelin vapaa jakaminen on sallittu, niin kauan kuin sen teksti säilytetään kokonaisuudessaan ja sisältöä muuttamatta, ja jos sen kirjoittaja - Gracia Penttinen - ja tämä blogisivu mainitaan
Muita Candelarian Neitsyeen ja Neitsyen taustaan liittyviä juttujani.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar