Arvelen, ettei monikaan nykyaikana liitä karnevaaleja mihinkään kirkolliseen toimintaan. Karnevaalien ajankohdan päättäminen riippuu kuitenkin täysin kirkollisen kalenterin pääsiäisen sijoittumisesta. Samalla voi myös muistaa, että roomalaiskatolisen uskonnon harjoittamisen piirissä useimmat vuotuiset juhlat sijoittuvat ajankohtiin, jolloin jo pakanallisina aikoina juhlittiin jotain, tai joilla on olemassa myös pakanalliset perinteet, niin ilmeisesti myös karnevaaleilla.
Varhaiset karnevaalien nimitykset liittyivät tapaan valmistautua pitkään paastoon
juhlimalla ja syömällä. Ennen kristinuskon tuloa juhlittiin sen sijaan talven
loppumista.
Ei ole olemassa mitään aivan selvää tietoa siitä, mistä sana ”karnevaalit” on peräisin. Arvellaan kuitenkin, että sen alkuperä olisi
keskiajan latinan sanoissa ”Carne” ja ”levare”, mikä tarkoittaa suurinpiirtein
”lihan jättämistä”, eli juuri paastoon siirtymistä.
”Jo muinaiset roomalaiset” - antiikin
historioita.
Karnevaalien edeltäjiä vietettiin Kaksoisvirtain maissa jo 5000 vuotta
sitten. Vanha babylonialainen kirjoitus noin 3000 vuotta ennen ajanlaskumme
alkua kertoo, että pappikuninkaan Gudean aikana vietettiin seitsemän päivää
kestäneitä juhlia uuden vuoden jälkeen jumaluuden symboolisena häidenvietto aikana.
Kirjoituksessa todetaan seuraavaa: ”Tänä
päivänä ei jauheta viljaa. Orjatar on tasavertainen herrattaren kanssa, ja orja
tasavertainen herransa kanssa. Mahtavia ja alhaisia kunnioitetaan yhtä paljon.”
Tässä yhteydessä toteutettiin ensimmäisen kerran samanarvonperiaatetta
juhlimisen yhteydessä. Tämä periaate vallitsee edelleen karnevaalien
aikana.
Aikaisemmissa Välimeren maissa vietettiin juhlia, jotka liittyivät luonnon
heräämiseen keväällä. Egyptissä juhlittiin Isisjumalattern kunniaksi.
Kreikkalaiset juhlivat Dionysos jumalaansa.
Roomalaiset juhlivat 17. – 19. joulukuuta välisenä aikana saturnaaleja
Saturnusjumalan kunniaksi. Tähän juhlimiseen liittyi se, että kaikki
yhteiskuntaluokat olivat keskenään
tasa-arvoisia, ja kaikki kutsuttiin tähän yhteiseen juhlintaan. Orjat ja
herrat vaihtoivat rooleja keskenään. He istuivat yhteisten myrttiseppeleillä koristeltujen
pöytien ääressä, juoden ja syöden sydämen halusta. Tänä aikana he puhuivat
vapaasti keskenään ja heittelivät toistensä päälle pieniä ruusunkukkia.
Tästä vanhojen roomalaisten ruusujen heittelemistavasta on luultavasti
peräisin nykyisinkin tunnettu tapa heitellä konfetteja joidenkin juhlien
yhteydessä. Roomalaisilla oli myös kulkueita, joissa vedettiin koristeltuja
vaunuja.
Joissain yhteyksissä arveltiin kelttiläisten vanhojen riittien vaikuttaneen
karnevaalien viettotapoihin. Nämä riitit
liittyivät siirtymiseen kylmästä talvijaksosta lämpimään ja hedelmälliseen
kesäjaksoon. Talvi pyrittiin ajamaan tiehensä siten että väki pukeutui hurjiksi
luonnonhengiksi, hakaten kepillä ympärilleen ja pyörittäen jänisräikän tapaisia
laitteita metelin aikaansaamiseksi. Jotkut ovat tosin sitä mieltä, että nämä
riitit liittyvät niin kaukaiseen aikaan, etteivät ne enää voi olla kansan
muistissa, eivätkä niin ollen voi olla karnevaalijuhlien esikuvia.
Keskiajan Euroopassa vietetiin tammikuun alkupäivinä ns. narrijuhlia 1200- luvulta 1600-
luvun loppuun Nämä juhlimiset tapahtuivat kirkon”
ulkopuolella”.
Kirkko ja uskonto tulevat
mukaan karnevaaleihin
Kevätpäivän tasaus ja sen jälkeinen ensimmäinen täysikuu ovat tärkeitä
virstanpylväitä katolisen kirkon pääsiäisen sijoituksessa. Tämä pääsiäisen sijoitus
puolestaan määrittelee paaston alkamisen ja samalla karnevaalien alkamisen.
Tästä pääsiäisen sijoituksesta on keskusteltu ainakin vuosien 325, 600 ja 1091 kirkolliskokouksissa. Ennen
toista mainittua kirkolliskokousta tapahtui myös siirtyminen juliaanisesta kalenterista gregoriaaniseen kalenteriin. Se puolestaan aiheutti sen, että
paikoin oli voimassa kaksi eri paaston alkamispäivää, riippuen siitä kumpaa
kalenteria käytetiin. Tämä käytäntö oli voimassa vielä 1600-luvulla. Maalaisväestö
aloitti vanhan kalenterin mukaisen paastonsa aikaisemmin kuin uutta kalenteria
seuraava herrasväestö.
Nykyisten karnevaalien viimeinen päivä on ns. tuhkakeskiviikko.Se seuraa vuoden
1091 kirkolliskokouksessa tehtyä päätöstä paaston alkamisesta tuhkakeskiviikkona, joka
puoletaan määritellään lähtökohtanaan pääsiäisen sijoittuminen kirkolliseen
kalenteriin.
Uudella ajalla.
Uskonpuhdistuksen mukana poistettiin protestanttisista maista pääsiäistä
edeltävä paastoaika. Samalla hävisivät monet muut tähän paastoaikaan liittyvät
tavat. Karnevaaleja vietetään tavallisesti roomalaiskatolisissa maissa, tai maiden roomalaiskatolisilla alueilla.
Tunnettuja karnevaaleja Kanariansaarten ulkopuolella ovat esim. Rio de
Janeiron karnevaalit Brasiliassa, Venetsian karnevaalit Italiassa, Quebeckin karnevaalit Kanadassa,
Stavelotin karnevaalit Belgiassa ja Cadizin karnevaalit Espanjassa. USA:n
etelävaltioissa on myös karnevaaliperinne. Siellä käytetään ranskankielestä
peräisin olevaa ilmaisua Mardi Gras (eli lihava tiistai).
Paastoajasta
Paastoajalla tarkoitetaan kristinuskossa seitsemän viikon mittaista
aikaa ennen pääsiäistä. Tuhkakeskiviikko aloittaa siis paastoajan ja päättää karnevaaliajan.
Aikoinaan paastonaikana oli tärkeää pitäytyä lihansyömisestä työpäivien
aikana. Tanssimisen ei myöskään katsottu kuuluvan paastoajan toimintoihin. Nämä
tavat alkoivat höltyä 2000- luvulla. Kansantanssiesityksiä ei yleensä järjestetä
paaston aikana.
Peitetty risti on pääsiäisen symbooli. Roomalaiskatolisessa kirkossa
paastoaika on myös katumusaikaa. Paaston aikana ei aikaisemmin nautittu lihaa,
maitotuotteita, viiniä tai munia. Useat katoliset eivät syö paastoaikaan mitään
makeisia tai käytä nautintoaineita,
kuten esim. kahvia, teetä tai alkoholia. Sen lisäksi useat jättävät TV:n
katselun, musiikin kuuntelun ja rajoittavat kapakoissa tai ravintoloissa
käyntejään.
Sunnuntaisin ei tavallisesti noudateta paastoa.
Uskovaiset pyrkivät noudattamaan paastoa ja käyvät ahkerammin jumalanpalveluksissa ja rukoustilaisuuksissa. Paaston aikaan kuuluu myös lähimmäisen rakkauteen kuuluvien toimintojen suorittamien ja almujen antaminen. Tämän tietoisen nautintojen rajoittamisen katsotaan kouluttavan henkeä. Koska paastoaika on katumusaikaa, järjestetään myös erityisiä katumusjumalanpalveluksia.
Uskovaiset pyrkivät noudattamaan paastoa ja käyvät ahkerammin jumalanpalveluksissa ja rukoustilaisuuksissa. Paaston aikaan kuuluu myös lähimmäisen rakkauteen kuuluvien toimintojen suorittamien ja almujen antaminen. Tämän tietoisen nautintojen rajoittamisen katsotaan kouluttavan henkeä. Koska paastoaika on katumusaikaa, järjestetään myös erityisiä katumusjumalanpalveluksia.
Katolisissa seurakunnissa voidaan järjestää yhteisiä solidaarisuusaterioita.
Ruokavieraille voidaan kertoa esim. kolmannen maailman tilanteesta ja kerätä
rahaa niissä toimiviin projekteihin. Paikoitellen järjestetään myös rahan keräämistä
kolmannen maailman ihmisten auttamiseksi.
Paastoja esiintyy myös muissa uskonnoissa, kuten islaminuskoisten
paastojakso Ramadan. Anglikaanit paastoavat myös, samoin ortodoksit ja jotkut
prostestantit. Tosin paastolla voidaan myös tarkoittaa myös pääsiäistä edeltävää
yleistä asketismia.
Tuhkakeskiviikosta
Tuhkakeskiviikko
(latinaksi Dies Cinerum) aloittaa roomalaiskatolisen uskonnon alueilla 40 päivää
kestävän paaston. Näíden päivien aikana paastoavien uskovaisten on tarkoitus
muistaa ne 40 päivää, jotka Jeesus Raamatun mukaan vietti erämaassa paastoten
ja rukoillen.
Tuhkakeskiviikon
päivämäärä, samoin kuin muiden roomalaiskatolisten juhlien päivämäärät, päätetään siis liikkuvan pääsiäisen päivämäärien perusteella.
Tämän tavan
mukaan tuhkakeskiviikko on 46 päivää ennen pääsiäissunnuntaita. Ensimmäinen mahdollinen
tuhkakeskiviikon päivämäärä on 4. helmikuuta ja viimeisin mahdollinen
päivämäärä on 10. maaliskuuta. Esim. vuonna 2014 tuhkakeskiviikko on 5. maaliskuuta. Vuonna 2015 se on 18.
helmikuuta. Vuonna 2016 Tuhkakeskiviikko on 10. helmikuuta.
Ortodoksissa
uskonnossa ei tunneta tuhkakeskiviikkoa. Heidän paastoaikansa alkaa lauantaina
seitsemäntenä viikkona ennen pääsiäistä.
Linkki kuviini: vierailu Santa Cruzin heinäkuussa 2017 avatussa Karnevaalitalossa - Casa de Carnaval
Muut KanarianSaarten karnevaaleihin liittyvät artikkelini:
Karnevaaleista Tenerifellä ja muilla Kanariansaarilla
Iloitsemassa Santa Cruzin karnevaalitalossa
Linkki kuviini: vierailu Santa Cruzin heinäkuussa 2017 avatussa Karnevaalitalossa - Casa de Carnaval
Muut KanarianSaarten karnevaaleihin liittyvät artikkelini:
Karnevaaleista Tenerifellä ja muilla Kanariansaarilla
Iloitsemassa Santa Cruzin karnevaalitalossa
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar