Pyhän Andreaksen herättely

Pyhän Andreaksen herättely
Paina kuvaa

30.9.10

Tenerifen turistikongressi 2010

Santa Cruzin auditoriossa kokoontui 28.09. Tenerifen turistisektorin aktiivisia edustajia. Saarihallinnon turismista vastaavat, paikallishallinnon turismista vastaavat, kuntien edustajia, hotellien edustajia, matkatoimistojen edustajia, ravintoloiden edustajia, saariston turistioppaita jne.

Kongressi oli järjestyksessä yhdeksäs. Olin ensimmäisen kerran kuuntelemassa vuosi sitten ja näin voin todeta, mitä kuluneen vuoden aikana oli tapahtunut. Mielenkiintoinen tapahtuma kaiken kaikkiaan.

Kongressin teema tänä vuonna oli ”Casos de ÈXITO y BUENAS PRÀCTICAS en turismo” – eli tilaisuudessa esitellään menestyneitä ”tapauksia” ja hyviä toimintamalleja.

Saarihallinnon puheenjohtaja, Ricardo Melchior avaa yleensä suuremmat ja usein pienemmätkin tilaisuudet. Don Ricardo muistutti mm. siitä, että turisteja on kohdeltava ”con cariño” – lempeästi ja (sydämen) lämmöllä. Hänen tehtävänsä oli myös jakaa palkinnot niille, joiden tänä vuonna katsottiin toimineen hyvin – vaikuttaneen parempaan tulevaisuuteen kaikille, ja työskennelleen yhdessä.

Tänä vuonna palkinnonsaajia oli kolme. Ensimmäinen heistä oli Globalia ryhmän puheenjohtaja José Hidalgo. Don José on jo hieman vanhempi herra. Hän oli jo joskus 70-luvulla todennut miten hyvien liikenneyhteyksien järjestäminen saarelle olisi A ja O, jotta kävijöitä ylipäänsä tulisi. Hän perusti ensimmäisen matkatoimiston, lentoyhtiön Air Europa. Ja ilmeisesti eräs matkalippujen nettikauppa on Globalian aikaansaannos. Don Ricardo halasi D Joséa eleellä, joka mielestäni oli ”cariñso” – eli sellainen lempeä ja lämmin. Don José kiitti saamastaan palkinnosta. Hän muisteli kiitospuheessaan, miten hän aikoinaan, 1973, tuli Tenerifelle katsomaan jalkapalloesitystä, ja siitä se alkoi… Don Josén suosituksena turistien määrän ylläpitämiseksi on mm. se, että byrokratiaa vähennetään, jotta hommat hoituisivat nopeammin, ja että yleensä yritysten perustaminen olisi vähemmän aikaa ja kustannuksia vaativaa…

Seuraavakin palkinnonsaaja herra Antonio Mestre oli jo vanhempaa ikäluokkaa. Hän käveli kepin ja parin henkilön tukemana paikalle. Don Antonio perusti aikoinaan saarelle kaikkein ensimmäisen viiden tähden hotellin. Tämä Mare Nostrum kompleksi Los Cristianoksessa oli niistä ensimmäinen. Sittemmin alueelle rakennettiin (ilmeisesti egyptiläisen inspiraation vallassa) Aronan pyramidit (missä on paikan kasino ja tanssiteatteritilat), Cleopatra, Julio Ceasar, Marco Antonius ym hotellit. Erityisesti Don Antoniota kiiteltiin Carmen Motan tuomisesta saarelle, eli – tanssi- ja lauluteatterin…

Kolmas palkinto jaettiin CIT ketjulle, eli Tenerifen turistitoimistoverkolle. Palkinnonsaajakuntia oli 11. Toimistoja, ja toimistoista vastuussa olevia kunnallisia yhteistyö- ja suunnitteluryhmiä kiitettiin siitä, että he ovat luoneet pysyviä aktiviteetteja maaseutuympäristössä ja pystyneet tekemään toiminta-alueensa tunnetuksi.
Varsinaisen avajaisesitelmän piti saarihallituksen varapuheenjohtaja ja turistikysymyksistä vastaava José Manuel Bermúdez. Hän totesi heti aluksi, että nykyinen turismikriisi pakottaa katsomaan kriittisesti kaikkea, mitä sektorilla tapahtuu. Hän muistutti – ihanien kuvien keralla – että Tenerifen saarella on ”kaikkea” hieman yli 2000 km2:n alueella. Haasteena on saada tämä runsaus tunnetuksi, ja mahdollistaa sen näkeminen ja kokeminen kävijöille.

Hän kertoi myös erilaisista maisemallisista parannuksista – teistä, kaduista. Hotelleja on  kunnostettu. Erityisesti hän puhui Puerto de la Cruzista, tästä saariston ensimmäisestä turistikohteesta. Puerto de la Cruz ja pohjoinen Tenerife, ovat hänen mielestään edelleen suuria tarjontakohteita, tällä kertaa turisteille, joka etsivät paikan alkuperäisyyttä. Luontoa, historiaa, ihmisten elämään kuuluvia perinteisiä asioita ja erilaisia perinteisiä juhlia.

Saarihallinto tekee myös parhaansa, jotta lentokenttämaksut pystytään laskemaan. Tämä lisäisi välittömästi turistien määrää hänen mielestään.

Uutta - ainakin minulle, oli tieto, että Adejessa, Etelä-Tenerifellä, on ns. ”Factoria de innovación turistica”. Eli laitos, missä suunnitellaan ja tutkitaan turismiin liittyvää innovaatiota – ideoita, toimintamalleja, kehitystä.
Don José näytti useita turismin kehitykseen liittyviä taulukkoja. Ryhmät olivat samat kuin ennenkin, englantilaiset ja saksalaiset suurimpina ryhminä. Suomalaisetkin olivat päässeet mukaan, ja heitä odotetaan. Uusia suurempia ryhmiä, joihin panostetaan, ovat italialaiset ja ranskalaiset. Itä-Eurooppa on myös kohde, jonne suuntaudutaan voimalla. Tosin mielessäni ihmettelen, mistä siihen löytyvät kielitaitoiset ihmiset (espanja ja ko. kieli), mutta sehän ei ole minun päänsärkyni…

Tenerifen saarihallinnon edustaja Alberto Bernabé aloitti pienellä katsauksella menneisyyteen. Vuonna 1976 syntyi ”Patronato de Turismo”, eli erityinen turismiosasto. Se muuttui ”Promoción Extrior de Tenerife” ryhmäksi vuonna 1992. Nykyinen muoto on "Turismo de Tenerife". Tämä laitos on todella laittanut hihat heilumaan. Se tutkii ja suunnittelee. Turismo Tenerife on erittäin hyvin esillä virtuaalisessa maailmassa web sivunsa kautta. Ja esim. tämä konferenssi lähetettiin online juttuna koko ajan ko. sivun välityksellä.

Yhteyksiä pidetään säännöllisesti, niin lehdistön kuin alan markkinoiden kanssa. Saarella järjestetään erilaisia tilaisuuksia, mm. Tenerife Ladys Open – naisten tenniskilpailut jo vuodesta 2001. Ulkoilmakonsertit eteläpuolella saarta ovat suuria tapahtumia, jonne saapuvat kansainväliset tähdet. Saaren luonto on esillä monessa elokuvassa ja mainoksessa. Esim. http://www.tenerifefilm.com/

Suurimpiin hotelleihin on jaettu saaresta kertovia esittelyDVD:tä vieraiden katseltavaksi. Tarkoituksena on myös saada tiedotussivut, jotka voidaan ladata lentokentillä kännykän kautta. Tämä kaikki turisti-info on espanjan lisäksi englanniksi ja saksaksi. Jotain infoa on myös muilla kielillä

Saarella on myös tehty ja tehdään paljon työtä kävelyreittien kunnollisessa kyltittämisessä. Saari on ”jaettu” sen mukaan, mitä kullakin alueella voi parhaiten harrastaa. Kartat ovat helposti ymmärrettäviä. Lentokentille on tekeillä lasten leikkinurkat ja kohokuvakartat saaresta. Suunnitellaan jopa, että luodaan aurinkoturisteille ihan oma tenerifalainen ”rantasänky” – keltainen vähän banaania muistuttava – miksikäs ei…

Kaikkiaan 500 alan yritystä on ryhmittynyt turistipalvelun parantamiseksi ja edistämiseksi saarelle. Don José totesi, että ”Tenerife pystyy ohjaamaan omaa kohtaloaan” – (turismista puhuttaessa, arvelen)…
Mielessäni pyöri vähän muitakin ajatuksia…. Saari on eräs maailman kaikkein tiheimmin asutetuista alueista.. Puolet pinta-alasta on tosin eritasoisia suojelualueita, joten luontoa on, mutta jos väkeä tulee niin paljon kuin suunnitellaan, niin miten luonto jaksaa ajan mittaan..

Carmen Di Bartolo, milanolainen, ja osin Gran Canarialla toimiva herra, kertoi miten luodaan strategisia suunnitelmia ja myös toteutetaan ne. Hän on innovaatioprojektien suunnittelija titteliltään. Luennon aihe oli ”Luoda unohtumattomia kokemuksia”, saada turistit tuntemaan, että heille tarjotaan laatua.

Hänen mielestään strategian suunnittelulla saadaan aikaan ihmeitä. Ja koska laatu on tärkeä, on tiedettävä perusasiat. Esimerkkinä hän käytti kupillista kahvia. Kupillisesta maitokahvia, jonka hän itse halusi nauttia aamuisin, hän siirtyi kaikkiin mahdollisiin muihin kahvinautintoihin, jotka poikkeavat eri maissa ja, jotka jokainen kahvinjuoja luo oman nautintonsa mukaan. Ajattelemisen aihetta. Kuppi kahvia ei ole vain kuppi kahvia, se on parhaimmillaan kokonainen taideteos … Samalla tavalla on pystyttävä suhtautumaan tarjontaan turisteille. Hän muistutti, että jokaiselle meistä joku pikkujuttu on niin tärkeä, ettei sitä millään halua muuttaa… ja jos se ei toimi, niin maailma tuntuu romahtavan…Tämä on huomioitava suunnitelmissa. Toinen tärkeä juttu oli se, että kun jostain asiasta on tullut muoti, se on itse asiassa jo poissa muodissa. On pystyttävä aistimaan trendit. On pystyttävä toimimaan erittäin nopeasti ja tunnistamaan, mitä on tulossa. Esimerkkinä hän käytti mm. IKEAa.

Aikaisemmin oli mainittu pari kertaa, kuinka tärkeää oli pystyä toimimaan pienemmällä byrokratialla. Tämän esityksen aikana se korostui entisestään. Jos nopeus ja ajassa pysyminen on valttia, niin myös hallintokoneiston on saatava vauhtia rattaisiinsa ja pystyttävä sallimaan uudentyyppisiä ratkaisuja.

Miten nousta ojanpohjalta aurinkoon, siitä kertoi seuraava luennoitsija. Bruno Correa on Los Cristianoksessa toimivan hotellin Paradise Parkin johdon neuvonantaja. Hänen aiheensa oli miten Coaching on uusi malli hoitaa yrityksen ihmisresursseja.

Esitelmä oli ensimmäinen konferenssin sarjassa menestyneitä tapauksia.

Tämä Brasiliasta kotoisin oleva herra on toiminut Espanjan ”Park Resort” matkatoimistoketjussa 30 vuotta. Paradise Park hotellin talous alkoi huonontua, kävijämäärä vähentyä ja työntekijät olla tyytymättömiä 2000 luvun alussa. Hotellin johto mietti erilaisia ratkaisuja, mm. hotellin myymistä asunnoiksi. Mutta sitten uudet ajatukset alkoivat nostaa päätään. Johto päätti, että järjestelmää oli muutettava. Siinä vaiheessa coaching tuli kuvaan mukaan. Suuri päänvaiva oli aluksi miettiä, miten muuttaa asioita, koska mikään ei muutu, jos johto ei itse muutu. Osaratkaisuna nähtiin myös työntekijöiden mukaan saaminen projektiin. Kaikilta kysyttiin erikseen, olivatko he halukkaita uuteen toimintamalliin. Vastaus oli myönteinen. Niin hotellin johto kuin henkilökunta saivat monenlaista koulutusta. Tärkeää oli mm. oppia kuulemaan ja kuuntelemaan. Toinen tärkeä asia oli oppia hyväksymään muut ja toimimaan yhteisen asian hyväksi. Asiakkaiden tyytyväisyys on luonnollisesti eräs hotellin tärkeimpiä kulmakiviä. Eräs pieni ”klik” on osoittautunut lisäävän sitä. Paradise Parkissa Asiakas saa valita itse huoneensa, samalla tavalla kun hän voi valita lentokoneessa paikkansa tietokoneelta.

Henkilökunnan koulutuksen yhteydessä on panostettu siihen, miten asiasta lähestytään oikealla tavalla, ja miten asiakas tuntee positiivisen vaikutuksen, Don Brunon tavasta puhua kävi ilmi, että hän on perehtynyt posiitisen ajatuksen ja itsensä muuttamisen maagiseen voimaan.

Edellisen vuoden konferenssissa puhuttiin paljon erilaisten sosiaalisten internet verkostojen käytön tärkeydestä ja web.2.0 käyttöönotosta. Muutaman innovaatio konferenssin yhteydessä kerrottiin ns. clustereiden – eräänlaisten saman alan yritysten – keskinäisen yhteistyön tärkeydestä.

Nyt Tenerifellä on TURISFERA – Cluster Tenerife Innovación Turista. Esitelmä oli toinen kongressin sarjassa Casos de éxito – menestyneita tapauksia.

Ryhmän puheenjohtaja Dolores Rodriquez de Azero (joka on Pueblo Chicon erittäin kreatiivinen johtaja) esitteli tämän uuden clusterin, TURISFERA.

We ♥ Tenerife” dian jälkeen seurasi nopeassa tahdissa saaren monipuolisia näkymiä esittelevä kuvasarja. Ihana saari, iki-ihana ja moni-ilmeinen saari.

Kun tunsimme olevamme osa tätä ihanuutta, hän, Dña Dolores alkoi puhua siitä, miten tärkeää yhteistyö on. Uusi menestymisen malli  ei ole keskinäinen, sisäinen kilpailu, vaan yhteistyö ja yhteisrinta ulkomaailmaan päin. Tenerifen ”kilpailijat” ovat muut turistikohteet. Meidän on rakennettava omaamme, ja toimittava siellä olevan tarjonnan parantamiseksi ja mahdollisuuksien esittelemiseksi. Dña Doloreksen mielestä jokainen saarelainen on omalta osaltaan vastuussa siitä, että Tenerifellä menee hyvin turistimaailmassa.

Clusterin kokouksessa on kuluneen vuoden aikana keskusteltu paljon mm. uudistuvista energioista ja luomuimagen luomisesta. Esillä on ollut mm. ”pasaporte verde” – vihreä passi. Pyrkimyksenä on myös saada aikaan yhteistyöverkko asiakkaiden kanssa. Se tapahtuu siten, että kävijöiden (ja myös saarelaisten) ideat pystytään kanavoimaan clusterille, jossa ne läpikäydään mahdollisia toimenpiteitä varten.

Kolmas menestynyt tapaus oli viinimaailmasta. Viinihän on ollut paljon esillä yhtenä mahdollisena ”uutena” tarjontana Tenerifen ja Kanarian saarten turistimaailmassa.
Menestystapauksen esitteli Bodegas Monjen omistaja Felipe Monje.

Ensimmäinen käyntini Monjen viinitilalla
Toinen käyntini Monjen viinitilalla

Monje on ollut toiminnassa jo vuodesta 1780 saakka. Don Felipe on jo viidennen viinintuottaja sukupolven edustaja.

Hänen sydäntään lähinnä ovat kulttuurin ja perinteiden tuominen päivänvaloon. Tämä lisäksi hän halusi luoda viinikellarin, joka voisi ottaa vastaan kävijöitä.
Aluksi tilalla toimittiin vanhojen, perinteisten mallien mukaan. Vuonna 1995 rakennus uudistettiin nykyiseen kokoonsa. Tässä D. Felipe totesi ilkikurisesti, että se mitä viisi sukupolvea on luonut, ja hän uudistanut, kuluu ilmeisesti seuraavalta viideltä sen maksamiseen. – Pyrkimyksenä laajennuksen yhteydessä oli luoda tilat paitsi viinille ja viinin maistamiselle, myös taiteelle (näyttelytilat, konserttitilat), ja että siellä pystytään käyttämään aisteja ja tuntemista. Monjella on järjestetty erilaisia ruoanlaittokursseja, mm. kanarialaisen kastikkeen mojon tekeminen. Myös lapsille on järjestetty aktiviteetteja.

Vuonna 2009 Monjella oli 5.500 kävijää, joista 8 % oli turisteja. Vuosittain heillä käy 5-6 turistiryhmää katsomassa viinintekoprosessia.

Bodegas Monje löytyy niin websivuilta kuin Facebookissa. Heidän viimeisin ideansa oli Viini ja seksi, (Wine&Sex)  ts. viinin keralla Monjen ravintolassa tarjotaan ruokia, joilla tiedetään olevan seksuaalihalua kiihottava vaikutus.

Lopuksi Don Felipe näytti kuvan, jossa El Sauzalin tienristeyksessä olevalle Monjen tilalle johtavan tienviitan päälle oli ripustettu tulipunaiset rintaliivit. Ovat kuulemma saaneet olla paikallaan!!!

Tämän jälkeen esiteltiin neljäs menestystapaus: Puerto de La Cruzissa oleva Loro Parque, jonka saksalainen Wolfgang Kiesling loi 40 vuotta sitten. Loro parkin esitteli toimittaja Carmelo Rivero. Hän puhui lähinnä siitä miten Loro Parque on ollut esillä saksalaisessa lehdistössä ja televisokanavoilla.

Tässä vaiheessa poistuin konferenssista, vaikka siellä olisi ollut pari juttua jäljellä, mm. AChotelliketjun johtajan Raimon Martinez-Frailen esitelmä. Hänen aiheensa oli ”La exelencia com instrumento para superar la crisis”. Lehdistössä on usein puhuttu siitä, miten on nostettava hotellien tasoa, lisää tähtiä – ja lisää hintaa. Ilmeisesti tämä esitelmä kuului siihen sarjaan.

Loppukeskustelun (jota en kuunnellut) aiheena oli ”Mitä voimme tehdä ollaksemme kilpailukykyisempiä”. Keskustelijoina olivat Juan José Hildalgo, Globalia ryhmästä (viiden tähden hotellien rakentaja), Raimon Martinez-Fraile, AC-hotelliketjun johtaja – (monta tähteä näilläkin), Enrique López, Vinci Hotellien kaupallinen johtaja. Puheenjohtajana oli Alfonso Castellano, MindProjectin johtaja. Alfonso Castellano on ollut aikaisimmissa konferensseissa esitelmänpitäjä. Hän on ollut erittäin uudistus- ja innovaatiohenkinen.

Näyttää siltä, osanottajien perusteella, että keskustelu on todella suuntautunut hotellien tasoon ja tarjontaan. – Tosin aikaisemmissa yhteyksissä on puhuttu myös paljon siitä, että hotelleilla on oltava tietoa saaren aktiviteeteista ja mahdollisesti myös omaa tarjontaa. – Alberto Bernaé mainitsi aamunpäivän esitelmässään myös hotelleiden käyttöön annetut saarta ja sen tapahtumia esittelevät DVD:t.

Syyskuu 2010 ©Gracia Penttinen

Inga kommentarer: