Pyhän Andreaksen herättely

Pyhän Andreaksen herättely
Paina kuvaa

31.10.09

La Orotavan satavuotiset puutarhat Victorian puutarhat - Jardin Victoria ja Hijuela de Jardin Botanico

Victorian puutarhat - Jardin Victoria
Puutarhan näkeminen ensimmäisellä kerralla oli todellinen elämys, vaikka en sillä hetkellä tiennyt mitään sen symboliikasta tai historiasta. Satuin ”törmäämään” siihen La Orotavassa kävellessäni. Terassit kukkineen, istutusten reunustamat käytävät, mahtava rautaportti ja korkealla taivaanrannalla häämöttävä valkoinen rakennus houkuttelivat astumaan sisään. Käytävien kuviot ja rakennuksen seinissä, pilareissa ja ovissa olevat symbolit haastoivat tutkimaan paikan historiaa ja tulemaan kerran toisensa jälkeen puutarhaan.
Vähitellen pääsin yhden Tenerifen modernien maagisten paikkojen symbolien merkityksen maailmaan.
Tällä puistolla on julkisesti tunnustettu vapaamuuraritausta. Sen symbolinen arvo on erittäin suuri

Victorian puutarha on Kanarian saariston ainoa vapaamuuraripuutarha.Tyyliltään se on useiden eri tyylien synteesi. Siinä yhdistyvät itä ja länsi.

La Orotavan kaupunginhallituksen julkaisemassa esittelyssä ei vapaamuurarius tule erityisemmin esille. Sen sijaan siitä kerrotaan toisissa yhteyksissä.

Puiston historia on täysin kytketty Tenerifen vapaamuurarien historiaan. Vapaamuurarius sai jalansijaa Kanarian saarilla 1800-luvun loppupuolella.

Puutarhan silloisen maa-alueen omisti Ponten perheeseen kuuluva La Quinta Rojan VIII markiisi Diego Ponte y Castillo. Hän toimi aktiivisesti vapaamuurariliikkeessä ja oli mm. jäsen Orotavan loosissa Grupo Masón Simbólico Valle de La Orotava. Kun markiisi kuoli, Orotavan kirkon edustajat eivät halunneet haudata häntä kirkolliseen maahan näiden vapaamuurariyhteyksien takia.

Ranskalainen arkkitehti ja vapaamuurari Adolphe Coquet oli tullut Tenerifelle vuonna 1882. Diego Ponte y Castillon äidin, Doña Sebastiana del Castillon pyynnöstä hän suunnitteli markiisiin hautapaikaksi mausoleumin ja puutarhan sen ympäri. Tosin markiisia ei koskaan haudattu tämän puutarhan ylimmällä tasolla sijaitsevaan mausoleumiin, koska Roomasta annettiin lupa hänen hautaamiseensa kristillisellä tavalla.

Puutarha oli jossain vaiheessa ilman hoitoa. Ja jossain vaiheessa nälkävuosien aikana sitä käytettiin syötävien vihannesten ja juuresten viljelypuutarhana.

Jossain vaiheessa puisto siirtyi La Orotavan kaupunginhallituksen omistukseen.
1990-luvulla orotavalainen suunnittelija uskontojen erikoistuntija José Juan Perera Baván sai kaupunginhallitukselta tehtäväksi suunnitella puutarhan kunnostamisen. Tehtävään kuului myös teemapuiston suunnitteleminen puisto yhteyteen.

Perera paneutui tehtäväänsä erittäin syvällisesti. ja kiinnostui puutarhasta. 1990-luvun puolessa välissä belgialainen arkkitehti Etien Saraswati kertoi hänelle puutarhan todellisesta tärkeydestä. Saraswatin antamat tiedot vahvisti vielä filosofian tohtori Mataji Nirmala Devi, joka oli ehdolla Nobelin rauhan palkinnolle.

Perera suunnitteli puistoon projektin, johon kuului maailman suurin perhostalo. Hän esitteli projektin kaupunginhallitukselle. Valittavasti mitään näistä suunnitelmista ei ole toteutettu, Tosiasiassa puutarhassa viime vuosina tehdyt muutokset ovat huonontaneet alueen merkitystä, sekoittaneet sen tarkoin suunnitellun symbolisen rakenteen. Töiden edistyessä puutarhan alkuperäinen rakenne ja symbolien yhtyeenliittyminen alkoivat vähitellen hävitä.

Siitä huolimatta Perera jatkoi olemassa olevan materiaalin tutkimista. Hänestä kehittyi vähitellen alueen symboliikan luultavasti parhaiten tunteva henkilö. Perehtyessään puutarhaan, hän yllättyi suuresti todetessaan kuinka paljon salaisuuksien avaimia sinne oli kätketty.

Pereran pyrkimyksensä on ollut esittää alueen todellinen arvo ja sen vastuuton hoito. Hän haluaa myös sitä esitettävän turisteille arvonsa mukaisesti.

Pereran yhteenveto on eittämätön Useat historioitsijat vahvistavat suuren osan hänen väitöksistään. Niissä todetaan Victorian puutarhan erityisluonne Espanjassa ja Euroopassakin symbolisena alueena, missä yhtyvät useiden kulttuurien ja uskontojen tuhatvuotiset tiedot.

Pereran mukaan tämä puisto on tuntematon jopa suurelle osalle historioitsijoita

Luonnollisesti puutarha on selvästi vapaamuurariuden vaikutuksen alainen, sellaisena kuin se esiintyy useissa muissa kulttuureissa. Symbolit palvelevat universaalista kieltä yhdistäen kulttuureita, joita erottaa etäisyydet ja vuosisadat. Tässä puutarhassa symboleja on runsaasti ja jokainen on sijoitettu paikoilleen täysin tietoisella tavalla. Siitä syystä on Pereran mielestä mahdotonta hyväksyä sitä, että joidenkin paikkaa on vaihdettu, tai ne ovat hävinneet. Myös istutuksia on muutettu ja samalla tuhottu niihin liittyvä symboliikka. Perera toteaa, että kaikkeen mikä puutarhassa esiintyy liittyy monikultturellinen sisältö, minkä voi vahvistaa tutkimalla mitä tahansa symbolikirjaa.Pereralle oli alusta saakka selvää, että kysymyksessä oli ”temppeli vuoren laella”, samantyyppinen kuin aikoinaan Mesopotamiassa, Egyptissä, Intiassa, Kiinassa ja esi-kolumbukselaisessa Amerikassa.

Puutarhassa oli seitsemän porrasterassia, mitkä muiden asioiden lisäksi vastaavat sateenkaaren seitsemää väriä, seitsemää chackraa ja oktaavin seitsemää nuottia. Nämä rakennelmat vastaavat maan ja taivaan yhdistymistä (mikro/makrokosmos), joiden mystisen keskusta on kukkulan laella, tässä tapauksessa mausoleumi.







Perera aloitti analysoimalla puutarhan sisäänkäynnin portin, joka nykyään on sijoitettu ylemmäksi puistoon, kuin koristeeksi. Portissa esiintyy useita symbolisia hahmoja, groteskeja, myyttisiä eläimiä, spiraaleja, kaduseus-sauvoja ja Elämän puu, sielu tai sisin olemus. Hän muistuttaa, että tästä samasta asiasta puhuvat omalla tavallaan roomalaiset, keltit (Graalin malja) budistit, kristityt, kiinalaiset, islamin mystikot, eli sufit, hindut, ja jopa nykyinen lääketiede, joka puhuu sympaattisesta ja parasympaattisesta järjestelmästä ihmisen kehossa.


Pereran mukaan tämä portti seurasi vapaamuurareiden 900-luvulta saakka rakentamien kristillisten katedraalien kaaria, jotka päätyivät temppelin alttariosalle.

Hänen yhteenvetonsa Victoria puutarhasta on se, että tämä puutarha kuvaa Elämän Puuta. Sen vahvistavat hänen mukaansa kryptaan johtavat kolme käytävää; sivukäytävät vastaavat alitajuntaa ja ylitajuntaa, keskeinen käytävä vastaa tietoista tajuntaa.

Seuraavaksi Pereran tutki jokaisen terassin ja niihin liittyvät symbolit.

Tärkeimpinä esiintyvät ympyrät toisen ympyrän keskellä. Nämä ympyrät tehtiin meren rannalta tuoduista veden hiomista kivistä. Niiden kuvio vastaa monikulturellista ”Luomus tai Alkusysäys” käsitettä. ”Kolmijakoiset” figuurit vastaavat maa ja taivas yhteyttä. Niitä esiintyy runsaasti esim. tiibetiläisten ja hindujen symbolikielessä. Puutarhassa on ympyränmuotoinen suihkulähde jolta lähtee neljä käytävää, jotka puolestaan symboloivat Paratiisin puutarhaa.

Perera huomioi myös penkkien sivuissa esiintyvät kuviot, joista jotkut ovat hävitetyt.
Niistä löytyy kivistä valmistettuja tähtiä, jotka esittävät sielua. Mausoleumin alapuolella olevassa keinotekoisessa luolassa oli aluksi joutsen ja kilpikonna, jotka kuvaavat kehitystä taantumisen ja surkastumisen asemasta. Ne ovat nykyään siirretyt yhteen suihkulähteeseen.

Puutarhan kapea portti, johon liittyy risti, kuvaa Jeesusta, Elämän Puu mausoleumin ovessa, ja siihen liittyvät ”Omega” kuvaavat ”Taivaan valtakuntaa” , samalla tavoin kuten Jeesus sanoi” minä olen Alfa ja Omega, alku ja loppu”.

Nämä kaikki täydensivät puutarhan symbologiaa, joka kenties halusi paikoittaa puiston myyttisen paratiisin salaisen merkityksen, kuten esim. Autuaiden (Hesperian) puutarhan, jossa kasvoi kultainen omena. Itse asiassa tämä ei ole mikään muin kuin alkemistien ja filosofien kivi, joka muuntaa maallisen jumalaiseksi.

Samalla kun puutarhan ”kunnostustyöt” edistyivät Perera päätti ryhtyä kertomaan puutarhasta julkisuudelle. Hän pyysi myös Kanarian paikallishallitusta julistamaan puutarhan Yleiseksi Kulttuurimuistomerkiksi (BIC = Bien de Interés Cultural), mikä sitten tapahtuikin.

Tämän onnistumiselle oli erittäin tärkeää myös erittäin tunnetun ja arvostetun kanarialaisen historioitsijan Manuel Hernández Gonzalezin panostus. Professori Hernández on kirjoittanut tusinoittain kirjoja saariston historiasta. Hän ei ainoastaan tukenut Pereran teesejä, vaan hän on esittänyt myös omia näkemyksiään ja rikastuttanut työtä tukemalla myös taistelua symbolisten arvojen takaisin paikoilleen laittamisesta tähän valtavaan puutarhaan.

Kirjallisia lähteitä:
José Gregorio González: Canarias Mágica:
La Orotavan kaupunginvaltuuston julkaisema esite
Alvaro Moralesin kirjoittama artikkeli internetissä

Kuvia puutarhasta


Teksti:© Gracia Penttinen. Artikkelin  vapaa jakaminen on sallittu, niin kauan kuin sen teksti säilytetään kokonaisuudessaan ja sisältöä muuttamatta,  ja jos sen kirjoittaja - Gracia Penttinen - ja tämä blogisivu mainitaan


Orotavan pistokas
Victorian puutarhan vieressä on toinen lähes samanikäinen puutarha. Noin sata vuotta sitten Puerto de la Cruzin kasvitieteelliselle puutarhalle perustettiin ”pistokas” ylös La Orotavaan. Victorian hyvin leikattujen puiden ja pensaiden jälkeen tämän puutarhan yleisvaikutelma vastaa enemmän rehevää viidakkoa.

Orotavan puutarha ”Hijuela del Botanico” – eli Kasvitieteellisen puutarhan pistokas, sijaitsee Orotavan kaupungintalon takana. Alkujaan se oli fransiskaaniseen järjestöön kuuluvien clarissa nunnien luostarin puutarha. Tämä San Josén luostari revittiin vuonna 1868.

Karkeasti jaoteltuna voisi sanoa, että puut ovat Puerto de la Cruzissa ja pienemmät kukkaset La Orotavassa. Tosin La Orotavan puistossa on myös joitain suurempia kasveja, mm. satavuotinen lohikäärmepuu – joka itse asiassa on liljakasvi.

Tämä 4000 m2 ”pieni” puutarha on hiljattain saanut uuden ”arvonimen”. Siitä on tullut BIC (Bien de Interés cultural – kulttuurikohde) sarjassa Jardin Artístico – taiteellinen puutarha. Tämä prosessi aloitettiin jo vuonna 1980 – joten aikaa on mennyt miettimisessä. Vuonna 2004 Saarihallinnon historiallisten perinteiden komitea alkoi tutkia asiaa ja viimein päätös tehtiin.. Syynä tähän arvonnousuun oli mm. se, että oli tärkeää vahvistaa puiston säilyttäminen, paitsi kasvien, myös puutarhan visuaalisen ulkomuodon vuoksi.

Puutarhan osoite on: Calle Tomás Pérez 1
Aukioloajat: 09.00 – 14.00 arkipäivinä

Puutarha on suljettu lauantaisin, sunnuntaisin ja kanarialaisina juhlapäivinä.

En ole tavannut kasviluetteloa tämän puutarhan kasveista. Useat puutarhan kasveista löytyvät kuitenkin suomenkielisestä Multikustannuksen julkaisemasta Lomakasvio kirjasta

Kuvia puutarhasta

Tekst© Gracia Penttinen. Artikkelin  vapaa jakaminen on sallittu, niin kauan kuin sen teksti säilytetään kokonaisuudessaan ja sisältöä muuttamatta,  ja jos sen kirjoittaja - Gracia Penttinen - ja tämä blogisivu mainitaan


Tenerifen pùutarhoista



Inga kommentarer: